Alla inlägg under november 2013

Av Hanna - 18 november 2013 14:56

Med sin fysiska träning brukar man i första hand vilja förbättra sitt utseende och/eller sin vikt samt förbättra sin hälsa.

Vid mina besök hos läkare och sjukgymnast blev det rätt tydligt att jag var i stort behov av att skaffa lite muskler och få en bättre hållning för att bli av med min kroppsliga värk

Att träna är att leva, träning förbättrar inte bara din fysik utan är en livsförhöjare både kroppsligt och psykiskt


Fördelar med att börja träna är:

* förbättrar konditionen

* ökar muskelstyrkan

* ökad energi och vitalitet

* ökar kroppens produktion av "måbra-hormonerna" dopamin, serotonin och endorfiner

* ökar självförtroendet och självkänslan

* motverkar depression och ångest

* man hanterar stress bättre

* stärker kroppens inre funktioner


 

Jag tränar numera styrka 2 ggr i veckan och kondition på ett eller annat sätt samtliga dagar i veckan, en stor fördel med att ha hund, jag har ju liksom inget annat val än att i ur och skur fara ut i skog och mark och när man ändå är ute kan man ju se till att göra det mesta och bästa av det   


Jag börjar så smått och sakta se resultaten av min träning och känslan som framstegen ger mig är otroligt skön

 


Med mental träning vill man uppnå en inre utveckling och uppnå minskad stress samt få större självkänsla och självförtroende och må bättre både fysisk och mentalt.


Jag har fastnat för yoga och meditation, yoga försöker jag träna minst 2 ggr i veckan och jag mediterar så ofta jag kan och hinner men minst 1 gång om dagen och i minst 20 minuter 


Yoga - jag utövar Hatha Yoga, jag har testat några andra yogaformer men dom har inte varit något för mig.

Yoga är en mer än 5000 årig vetenskap som har sitt ursprung inom hinduismen i Indien och har som sitt egentliga mål att utveckla adeptens självkännedom och på sikt leda till andlig utveckling.

Det är en  lustfylld träning som ger styrka, smidighet samt mental avslappning och det är en träning som passar ALLA!


Genom regelbunden yogautövning stärker man kroppen och ökar upp en medvetenhet om hur din kropp och ditt psyke mår. Allt från spänningar och blockeringar i din kropp till hur beteenden, tankar och känslor styr, formar och påverkar dig!


 


Meditation - skapar lugn, ökar koncentrationen och ger energi i en stressig vardag.

Man kan med fördel använda meditationen som ett mycket effektivt och modernt sätt att uppnå en form av mental nollställning och ett medvetet tillstånd av frid som förbättrar livskvaliteten.

Man kan sitta i total tystnad, lyssna på meditationsmusik, få en guidad meditation, sitta på en stubbe i skogen, på en strand eller titta in i en brasa medans tankarna flyter iväg.

Jag skulle inte klara en dag utan att få den här stunden för mig själv.

När man har lagt ner lite tid på att lära sig tekniken så har man fått ett genialt verktyg för både kropp och själ.

 

 



Och som med allt annat i livet så är det balansen som är viktig, man behöver både den fysiska och mentala träningen för att må allra bäst men många hoppar över den mentala träningen av olika anledningar.

Men det är värt ett försök, det värsta som kan hända är att man börjar må bättre   


 


Namaste // Hanna




 

  


 

Av Hanna - 10 november 2013 18:24

Negativ Stress 

Är en individuell känsla, det som stressar upp en person kanske inte rör en annan i ryggen.

Allt handlar om personens förmåga och självuppfattning och står i relation till krav vs resurser 

Stressiga situationer och utmaningar upplevs som påfrestande på grund av att man känner att man inte har ett tillräckligt "laddat inre batteri" för att kunna hantera stessen på ett okej sätt

Den mentala oro som uppstår är i sig väldigt mentalt uttröttande och gör att kroppen kan trigga igång någon eller några av följande reaktioner - FLYKT, ATTACK och/eller PASSIVITET  


Stress och psykiska påfrestningar är den vanligaste orsaken till arbetsrelaterande besvär hos kvinnor och den näst vanliga hos män.

Det är när kraven och förväntningarna inte stämmer överens med individens förutsättningar som ohälsa kan uppstå

 

Ett antal faktorer i arbetsmiljön kan trigga igång en negativ stress till exempel för hög arbetsbelastning, eller så låg arbetsbelastning att man inte känner sig behövd.

Ytterligare exempel är lågt inflytande, för lite stöd, buller, extrema temperaturer eller dålig belysning.


Ofta har stressen att göra med arbetsorganisation, ledning eller sociala relationer på arbetsplatsen.

De reaktioner som kan uppkomma av stress på arbetet är till exempel sömnproblem, ryggont, muskelvärk, magproblem, huvdvärk, minnesproblem, koncentrationssvårigheter, irritation, ilska och nedstämdhet. 


För att kunna reparera kroppen om den utsatts för stress krävs återhämtning.

Ständig stress och bristande återhämtning minskar kroppens reparationsförmåga.

Sömnbrist minskar motståndskraften mot andra sjukdomar och är en stressor i sig.

Sömn är den viktigaste faktorn för återhämtning och reparation.

Att kunna ta korta pauser i arbetet är viktigt både för psykisk och fysisk återhämtning. 

 

STRESSHANTERING

Jag kunde ringa in samtliga av de kroppsliga och mentala stressreaktioner som beskrivs ovanför när min kropp och hjärna bestämde sig för att enough is enough.

Samt så har jag lärt mig att min kropp triggar igång FLYKT och ATTACK reaktioner och att jag i fortsättningen bör se dessa två känslor som min kropps tydliga varningssignaler på att något inte står rätt till och det är dags att ta några steg tillbaka och andas.


Jag har bestämt mig för att börja lyssna ordentligt på min hjärna, mitt hjärta, min magkänsla och på min kropp från och med nu, för i det hål jag har varit, dit vill jag ALDRIG återvända....främst för min egen skull men också för min omgivnings skull, jag vill vara en glad, rolig och bekymmersfri människa att umgås med, inte en arg, ledsen och bitter människa


Dom första veckorna sov jag....jag sov mer än jag gjorde under hela min tonårstid och jag har gråtit floder...så mycket frustration, kroppslig värk, ilska och besvikelse som lagrats inom mig bara rann ur mig...

Under de veckor som senare följde kände jag mig helt tom...och det var då jag började det riktiga arbetet, att hitta tillbaka till den stig jag gick på innan jag klev off road och gick vilse


Har turen att ha en samling härliga människor runt omkring mig den här tiden, en underbar läkare som lyssnar på mig och är väldigt stöttande, en kick ass sjukgymnast, en fantastisk yogalärare och massör samt en terapeut som inte är någon stryka medhårstyp utan som vågar utmana mig och får mig att tänka till.

Och min otroliga familj och de fina vänner som finns där i vått och torrt 

Utan dessa grundstöttepelare så hade jag inte mått så bra som jag mår idag


De två grundläggande hjärnaktiviteter och hjälpmedel som jag tränat på för att minska min stress och som jag fortfarande tränar på varje dag är följande


LEVA I NUET

Jaha tänker du kanske nu...hur svårt kan det va...för mig har detta varit svårt...nej vänta jag ska omformulera mig lite, det har inte varit svårt utan SKITSVÅRT.

Jag var ALDRIG i nuet...jag var redan på nästa grej på min to do list...handlade jag ja då tänkte jag på att jag ska dammsuga när jag kommer hem, gick jag ut med hunden ja då var det disken hemma som bodde i mitt huvud...hela tiden...och då och då besökte jag dåtiden och kunde bli otroligt arg, ledsen och irriterad över saker som hänt, sagt och gjorts ..

Jag är ingen mästare och kommer förmodligen aldrig bli det heller....men jag gör framsteg...idag kan jag hålla mig i nuet och kan riktigt njuta av små saker som jag tidigare var alldeles för stressad för att se och uppleva.

Bara detta kan göra en otrolig förändring i ditt liv...du kan inte ändra det som redan hänt, du kan inte påverka det som kommer att hända, det enda du har makt över är den situation du befinner dig i här och nu.


SOAS

Ett väldigt effektivt stresshanteringsverktyg

SOAS står för

*Stanna upp

*Observera

*Acceptera

*Svara


Vid stress och/eller jobbiga situationer

Stanna upp - andas (tre djupa andetag brukar räcka, men ibland behövs det fler...mitt tragiska rekord är 25 djupa andetag innan jag lugnade ner mig)

Observera - vad är det som känns jobbigt, vad är det som har hänt, vilka tankar far runt i ditt huvud

Acceptera - nu är situationen som det är

Svara - kan du påverka det som händer/hänt om svaret är Ja så agera, om svaret är Nej så släpp taget


Att släppa taget har varit svårt, tills jag bestämde mig för att vräka de ord, händelser och folk som hyresfritt bor i min hjärna och förpestar min tillvaro med omedelbar verkan, detta och att jag blir bättre på att leva i nuet gör att jag långsamt börjar hitta tillbaka till mig själv......och jag gillart 


Think like a dog   


 



Kramar



Av Hanna - 6 november 2013 17:09

CARPE DIEM - betyder fånga dagen men bör snarare tolkas som att man ska ta vara på dagen och njuta av den


Mycket har hänt, mycket har gjorts, mycket har sagts, väldigt mycket har förändrats

 

Jag lämnar en turbulent tid bakom mig och där lämnar jag också kvar många jobbiga mörka tankar och tunga känslor av hopplöshet och tomhet


Nu är blicken framåt, jag försöker att leva i nuet och att uppskatta dom små sakerna i livet samt att vara tacksam för det jag har istället för att älta det som "tagits ifrån mig" och det jag inte har


Jag hade ingen aning om att jag var så vilse och inte heller att vägen för att hitta tillbaka till mig själv skulle bli så här emotionell och lång, jag är långt ifrån framme vid målet men jag kommit en bit på vägen


Denna blogg kommer att handla mycket om personlig utveckling och hur man ska försöka se och uppskatta det lilla i det stora och bli the best you can be


Hoppas ni tycker det ska bli intressant och kul att följa med mig på min resa och att jag kanske till och med lyckas inspirera någon/några till att påbörja en egen personliga resa   


Kramar 


 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards