Alla inlägg under augusti 2014

Av Hanna - 27 augusti 2014 22:29

Väckarklockan har ringt kl 05:00 både igår och idag, igår hade jag en spännande dag med mycket information som gav mig en del att tänka på och ta ställning till....gårdagen is still a work in progress så att säga :)

Idag drog jag till ArenaBadet i Skövde där jag och en kille till skulle testas i livräddning.
Klockan 8:00 hoppade jag i badet tillsammans med en instruktör medans en annan instruktör var kvar på land och instruerade.

Test 1 var att simma fortast möjligast ca 125 meter, sen dyka ner på 4 meter och hämta upp instruktören från botten, bogsera till kanten och få upp honom.
Simningen är inga bekymmer, har bra med kraft och fart, är dock mest explosiv så behöver verkligen jobba på min kondition, var rätt så andfådd vid avklarad simmad distans, dyker ner och ska hämta instrukören.......jag kommer ingenstans.........

För 10 år sedan arbetade jag på Skara Sommarland som badvakt och dessförinnan har jag jobbat som simlärare, badvakt och vattengymnastiksinstruktör i Sunne och Örebro blaaaand annat ;) anyyyyway, jag har inte tränat livräddning sedans dess och saker har hänt med min kroppshydda. Tydligen har min röv fyllts med luft....and not the Good kind....min röv flyter numera som en kork och i kombination med saltvattnet i poolen så blev det lite svårigheter på "försök komma ner till botten" fronten så att säga

Börjar dyka på 2 meter, det är lugnt, 3 meter, inga bekymmer
4 meter - VA ÄNDA IN I??? Mission Impossible :(
Efter en halvtimmes dykförsök bad jag om tillfällig walkover och vi gick vidare till övningar i äventyrsbadet :)

Livräddning i vildforsen, vilket var svårt som FAN då jag hade fullt sjå med att livrädda mina bikinitrosor från att försvinna från min kropp (note to Self: köp baddräkt) livräddning i vågpoolen, testade olika bogseringtekniker samt bär och släp försök, stabilt sidoläge, andningskontroll osv
Lyften och släpen kändes i ländryggen vill jag lova, efter lite för kraftfull yoga med kall kropp i lördags morse har jag haft problem med ryggen nu i veckan, men jag bet ihop och gjorde mitt bästa, envisheten tillhör mina mest attraktiva OCH oattraktiva sidor :p

Efter detta var det back to the pool och försöka rädda instrukören från botten igen......tillslut lyckas jag på nått sätt få upp karln från botten...god damnit (inte under några omständigheter på ett betyg MVG sätt, behöver verkligen träna) bogserade honom till kanten, jag kravlar mig upp, nu ska han upp också....x antal görs försök, det gör ont i ryggen, jag är löjligt svag, men får till slut upp hans överkropp på kanten efter bra guidning av den andra instrukören (stå närmare kanten, använd benen, rakare rygg) lyckas få upp hans ben från vattnet genom att halvt riva sönder hans badbyxor (till mitt försvar så frågade jag faktiskt innan om jag fick va hårdhänt, man är ju någorlunda uppfostrad) ;)
Nu skulle jag dra honom bort från kanten så risken att han trillar ner i poolen igen är minimal...alltså och ja...va hände här nu då...jo saltvatten + min kroppslotion = mattan (som vi lagt ut för att göra det lite skönare för mitt räddningsoffer) blev glashal, jag åkte och kanade runt på den som en galen slip and slide attraktion och började fnissa hysteriskt, instrukörerna började asgarva...till sist fick jag honom till stabilt sidoläge och tant ringrostig däckade bredvid :D

Tackade för några grymt roliga timmar, gick in i omklädningsrummet, duschade läääänge och hoppade in i bastun med hårinpackning, ansiktsmask och njöt av 20 minuter tysthet i värme.
Funderade över dessa dagars upplevelser och intryck, nu lägger jag allt i ödets händer, det blir så som det är meningen att det ska bli och allt kommer bli bra <3

Väl hemma tog jag en välbehövlig yinyoga stund, åt lunch och tog sedan Totte till skogen i detta underbara väder för en lååång långsam promenad runt 5:an i Rankås, en man sprang 3 varv på 5:an innan vi var klara med våran runda :D

Vilade en stund efter skogsbesöket och har sedan spenderat kvällen på bästa sätt i Igelstorp med mycket gott sällskap, god mat och mycket mycket mycket prat :)

Nu tar jag natten :) med träningsvärk i hela kroppen, snuvig och med lock för öronen, måste tryckutjämna med jämna mellanrum, ett blåmärke gigantus på armen och ont i huvudet efter fröken Nilssons Mike Tyson knock mot min tinning med hennes telefon ;-)
Men ändå med ett leende på läpparna, detta känns som en av de bästa dagarna på väldigt länge, jag är så tacksam <3

Av Hanna - 19 augusti 2014 23:01

Kräftskiva i lördags med mycket skratt och god mat tillsammans med några av mina favorit människor på jorden.

I söndags däremot så satt jag uppkurad i soffan hela dagen med raggsockar, filt, honungsvatten, nässpray och en tjock hals och tyckte synd om mig själv......buhuu   

Men som tur är så verkar det inte vara en speciellt envis bacill jag åkt på då jag redan mår betydligt bättre.


Dagen idag har gått i en rasande fart och jag har fått MASSOR gjort   snart är hela the to do list avbockad    idag var även dagen då jag laddade hem några gamla högskoleprov för att träna lite inför det kommande provet jag funderar på att ta för att öka mina chanser att komma in på de önskade utbildningarna i vår.


Meeeeeen....ja....eftersom jag är helt matematiskt inkompetent så gick det ju inte så helt bra detta där.

4 frågor tog det innan jag fick ett nervöst sammanbrott och högt började sjunga

FÅÅÅÅR MAN GÅÅÅ HEEEEM NUUUU

Tror inte att det beteendet är helt okej under ett ev högskoleprov......men seriöst.....vad är det för en sadistisk jävel som bestämt att sånt här ska tillhöra "allmänbildningen"


Exempel på fråga:


En vinterdag åker Gunilla skridskor på en frusen sjö. Hur tjock är isen på sjön den lördagen?


eeeeee say what now !!??

Förhoppningsvis tillräckligt tjock för att klara av Gunillas vikt......eller ??


Exempel på fråga:

Arne, Karin, Muhammed och Elisabeth spelar kort. De sitter på var sin sida av ett kvadratiskt bord. Vem av dom vinner?


Seriöst!!?? Den med med bäst kort alternativt bäst pokerfejs antar jag....shut the fuck up!!!!


Behöver jag säga att jag STARKT börjar ändra uppfattning om att jag ska göra det där provet.....jag vill bli journalist, inte inspärrad på psyket för att de kvantitativa delarna av högskoleprovet är preciiiiis den knuffen jag behöver för att hamna i cuckoo land


Tog och genomförde den verbala delen av provet istället, blev en mycket trevligare stämning på en gång.


Efter högskoleprovmeltdown blev det ett PowerYoga pass på ca 1 timme och avslutade kvällen med en 30 minuters löprunda med Totte.

Var enligt min hals tydligen inte universums bästa ide så nu har jag dränkt mig i citron och honungste med en stor överdos riven ingefära i och hoppas på det bästa, fortsätter sjukdomskurera mig med sex and the city boxen nedkrupen under duntäcket med pyamas och raggsockor (I´m a sexy mf I know) 



 

Är man frusen så är man   


Av Hanna - 14 augusti 2014 12:27

OMG !!!!   

Äkta spöke fångat på film, filmen spelas upp i slowmotion för att det mänskliga ögat ska hinna se vad som händer


Se den......om ni törs....uppmanar dock till försiktighet om ni har problem med hjärtat eller inte gjort era knipövningar ordentligt   


Av Hanna - 12 augusti 2014 22:41

Som sagt, ibland måste man ta ett kliv bakåt för att kunna ta ett skutt fram.....och idag skuttade jag runt en mil.
Värmlandsluft, Mandy's diner, apatiskt tillstånd och choklad är tydligen bra uppladdning för mig ;)

SÅÅÅÅ SKÖÖÖÖNT att den mentala spärren släppte, jag KAN springa längre än 5km, bara jag springer lite lugnt, jag behöver ju inte kuta iväg som att mina ben brann och en armé av grodor jagade mig.

Jag sprang inte bara 1 mil, jag sprang flera varv också.....jösses.....one small step for mankind one HUGE step for ME.....visst det var inte superkul men min inre 4-åring var tyst iallafall, det var iofs way past her bedtime så det kan ha varit en stor bidragande orsak.

Nu tänker jag inte kräva ett skit mer av mig idag, en hård klapp på axeln och ett FAN va bra jag är unnar jag mig dock ;)

Kan man ta värktabletter i förebyggande syfte??? Cause this is gonna hurt tomorrow !!!


Av Hanna - 10 augusti 2014 23:18

Under en kortare semester i Värmland med mycket ompyssling från mor och far så gick min kropp och min knopp in i ett totalt avslappnat paustillstånd, känner mig fortfarande en aning apatisk men utan den där "sängliggande stirra in i en vägg" biten.

 

Ibland så måste man få trycka på livspausknappen och låta kroppen och hjärnan få den vila den vill ha och behöver.

Låta intryck och information falla på plats och man behöver ge sig själv tid att omstrukturera, fundera och planera om lite saker innan man tar nya tag.


Jag är så glad och tacksam över att de vänner jag har tycker om mig för den jag är, jag vågar visa mig sårbar framför dom utan att detta ses som en svaghet, jag kan flippa ur fullständigt och behöver inte alls bete mig efter min ålder utan att oroa mig för att någon ska ringa efter män i vita rockar med färgglada piller, jag kan ha en dålig dag och också säga det rakt ut utan att någon blir obekväm och eller irriterad, jag känner att jag kan berätta vad som helst utan att någon dömmer mig, vi behöver inte ses eller höras varje dag för jag vet att dom finns där ändå, jag behöver inte kliva in i någon roll och spela någon jag inte är och jag hoppas och tror att dom till 100% vet att detta gäller även åt det andra hållet, när jag anser att någon är min vän så står jag vid dennes sida till det bittra slutet och vi kommer ha förbannat kul på resan dit.

Jag är självklart lika tacksam över att min älskade familj är precis likadan som mina vänner, men dom har ju liksom inget annat val   


En av dessa kära vänner träffade jag i helgen och hon påminde mig (utan att själv veta om det) om just detta, att jag är okej som jag är, vi är alla okej precis som vi är och ska inte behöva bli tvångsplacerade i olika fack för att andra ska känna sig nöjda och veta vart dom har en.

Saker och ting är som som är just nu och jag har faktiskt ingen som helst panik över det, man kan inte trycka in mig i något fack överhuvudtaget just nu och jag vill heller inte det.

Jag må vara aningen förvirrad just nu men jag har ett väldigt tydligt mål och allt kommer att ordna sig, men just nu måste jag låta saker vara som dom är, jag mår ju bra och det är huvudsaken, allt kommer bli precis så som det är meningen att det ska bli när det väl är dags, jag får tålmodigt sitta en stund i livets väntrum och läsa några tidningar till   


Visst finns det dagar då jag är redo att ge upp och gärna skulle återgå till ett liv i det traditionella ekorrhjulet, men mitt mål och min dröm är så otroligt långt borta från det hjulet, så jag tänker inte göra det, jag tänker ge 100% och bygga mitt egna hjul och stoppa in mig själv i ett eget fack och om det inte går vägen så kommer jag överväga det traditionella ekorrhjulet igen, men inte en sekund tidigare.


Med denna nyfunna insikt stoppade jag in kamera, fotoassistenthund och mig själv i den blå fåårrden och tog mig en roadtrip. 

Hamnade vid Mullsjön och hann njuta av en vacker solnedgång, en underbar måne och ett härligt djurliv när det mörknade på samt så hann jag få några fina bilder innan min fotoassistent åt något olämpligt och började kräkas   


Fotoassistent pre kräks

 

Kvällsmeditation i månsken var inte fy skam

 

En perfekt avslutning på helgen blev det och imorgon är det en ny vecka och en ny chans att ta tag i resten av sitt liv


  

Av Hanna - 1 augusti 2014 17:53

Dom sista dagarna i juli var alldeles otroligt härliga med yoga, mys med vänner och ett besök på the one and only Mandy`s Diner i Töreboda där jag började kvällen med en Mexican Lemonade drink, ÄLSKAR drinkar, tar hellre en god drink istället för öl, vin och cider anytime, anyday.

Har i flera dagar varit galet sugen på en Margarita med extra salt runt kanterna....mmmmmm

 

Och drinken på Mandy´s var close enough....även utan salt   

Gick sedan loss på dom amerikanska pannkakorna med bär och bacon som jag sedan total dränkte i maple syrup, blir mätt bara jag tänker på det samtidigt som jag blir lite hungrig sååååå galet gott, självklart avslutades besöket med en milkshake, som enligt viss person som druckit milkshake i the US of A sa att mandys shakar faktiskt inte kom långt ifrån på holy crap vad gott listan   

 

Mycket yoga har det blivit   och en del försök till bra joggingrundor.

Försök ett den här veckan höll på att bli min död (dramaqueen) men att springa ynka 3 km i 30 graders värme och med skavsåret från helvetet (eller skavsår och skavsår, det ser ut som någon tagit ett smakprov från min högra hälsena) var helt insane, när jag joggat klart fick jag lägga mig i skuggan för det snurrade så i huvudet, rösten ville inte fungera riktigt och jag flåsade som en flodhäst i öknen, tog 10 minuter och 1 liter vatten innan jag vågade sätta mig på cykeln och cykla hem.

Joggingrundan igår gick lite bättre då det är aningen svalare i luften, men just nu orkar jag inte ens 5 km, hur i hel-ete ska jag klara 1 mil ???? 

Tur att det är ett tag kvar innan det är dags för ett besök på lidingö och del 3 av 4 på tjejklassikern.


Gårkvällens besök i Rankås blev dock lite roligare och trevligare än vanligt då jag sprang på en person som jag inte sett på typ 27 år, märkligt både för att jag endast är 25   och för att den här personen inte ens bor här annars, ibland är det en liten värld vi lever i   


 

mmmmm jag brukar ju inte börja mina dagar med ett leende, det kommer först efter morgonkaffet och jag avslutar DEFINITIVT alldeles för få kvällar med champagne, skärpning  !!!!!

Men imorse när klockan ringde så hade min kropp tydligen fått nog av veckans träningar, den hade bestämt sig för att idag är en vilodag, och är det någonting jag har lärt mig under det gånga året så är det att lyssna på kroppen.

Och när kroppen sa att den vill inte göra annat än att titta på project runway repriser, teen mom specials och real housewifes of whatever så säger jag

 

Försökte få kroppen att följa med på en cykeltur men ICKE, den kan va lite vrång ibland den där kroppen.

Tvingade den faktiskt till några timmars yogaplugg iallafall.....i utbyte mot glass   


Ska alldeles strax ta en lååååååång promenad med min lilla fyrbenta fluffboll och försöka skaka av mig den otrevliga upplevelsen jag precis hade då jag blev TVINGAD att se på ett avsnitt av Superspararna - SKÄMSTV DELUXE som höll på att bli det sista jag gjorde här i livet då jag kände en mega hjärnblödning tog fart i ren och skär irritation, vilket folk det finns   


Så en långpromenad som sagt och lite kvällsyoga så är jag nog fit for fight igen...

Eller så sätter jag som sagt bara på mig yogakläderna och dricker något gott, kan nog bli lite Mintuu ChokoMint

Det är ju ändå fredag   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards