Direktlänk till inlägg 27 augusti 2014

En mycket bra dag :)

Av Hanna - 27 augusti 2014 22:29

Väckarklockan har ringt kl 05:00 både igår och idag, igår hade jag en spännande dag med mycket information som gav mig en del att tänka på och ta ställning till....gårdagen is still a work in progress så att säga :)

Idag drog jag till ArenaBadet i Skövde där jag och en kille till skulle testas i livräddning.
Klockan 8:00 hoppade jag i badet tillsammans med en instruktör medans en annan instruktör var kvar på land och instruerade.

Test 1 var att simma fortast möjligast ca 125 meter, sen dyka ner på 4 meter och hämta upp instruktören från botten, bogsera till kanten och få upp honom.
Simningen är inga bekymmer, har bra med kraft och fart, är dock mest explosiv så behöver verkligen jobba på min kondition, var rätt så andfådd vid avklarad simmad distans, dyker ner och ska hämta instrukören.......jag kommer ingenstans.........

För 10 år sedan arbetade jag på Skara Sommarland som badvakt och dessförinnan har jag jobbat som simlärare, badvakt och vattengymnastiksinstruktör i Sunne och Örebro blaaaand annat ;) anyyyyway, jag har inte tränat livräddning sedans dess och saker har hänt med min kroppshydda. Tydligen har min röv fyllts med luft....and not the Good kind....min röv flyter numera som en kork och i kombination med saltvattnet i poolen så blev det lite svårigheter på "försök komma ner till botten" fronten så att säga

Börjar dyka på 2 meter, det är lugnt, 3 meter, inga bekymmer
4 meter - VA ÄNDA IN I??? Mission Impossible :(
Efter en halvtimmes dykförsök bad jag om tillfällig walkover och vi gick vidare till övningar i äventyrsbadet :)

Livräddning i vildforsen, vilket var svårt som FAN då jag hade fullt sjå med att livrädda mina bikinitrosor från att försvinna från min kropp (note to Self: köp baddräkt) livräddning i vågpoolen, testade olika bogseringtekniker samt bär och släp försök, stabilt sidoläge, andningskontroll osv
Lyften och släpen kändes i ländryggen vill jag lova, efter lite för kraftfull yoga med kall kropp i lördags morse har jag haft problem med ryggen nu i veckan, men jag bet ihop och gjorde mitt bästa, envisheten tillhör mina mest attraktiva OCH oattraktiva sidor :p

Efter detta var det back to the pool och försöka rädda instrukören från botten igen......tillslut lyckas jag på nått sätt få upp karln från botten...god damnit (inte under några omständigheter på ett betyg MVG sätt, behöver verkligen träna) bogserade honom till kanten, jag kravlar mig upp, nu ska han upp också....x antal görs försök, det gör ont i ryggen, jag är löjligt svag, men får till slut upp hans överkropp på kanten efter bra guidning av den andra instrukören (stå närmare kanten, använd benen, rakare rygg) lyckas få upp hans ben från vattnet genom att halvt riva sönder hans badbyxor (till mitt försvar så frågade jag faktiskt innan om jag fick va hårdhänt, man är ju någorlunda uppfostrad) ;)
Nu skulle jag dra honom bort från kanten så risken att han trillar ner i poolen igen är minimal...alltså och ja...va hände här nu då...jo saltvatten + min kroppslotion = mattan (som vi lagt ut för att göra det lite skönare för mitt räddningsoffer) blev glashal, jag åkte och kanade runt på den som en galen slip and slide attraktion och började fnissa hysteriskt, instrukörerna började asgarva...till sist fick jag honom till stabilt sidoläge och tant ringrostig däckade bredvid :D

Tackade för några grymt roliga timmar, gick in i omklädningsrummet, duschade läääänge och hoppade in i bastun med hårinpackning, ansiktsmask och njöt av 20 minuter tysthet i värme.
Funderade över dessa dagars upplevelser och intryck, nu lägger jag allt i ödets händer, det blir så som det är meningen att det ska bli och allt kommer bli bra <3

Väl hemma tog jag en välbehövlig yinyoga stund, åt lunch och tog sedan Totte till skogen i detta underbara väder för en lååång långsam promenad runt 5:an i Rankås, en man sprang 3 varv på 5:an innan vi var klara med våran runda :D

Vilade en stund efter skogsbesöket och har sedan spenderat kvällen på bästa sätt i Igelstorp med mycket gott sällskap, god mat och mycket mycket mycket prat :)

Nu tar jag natten :) med träningsvärk i hela kroppen, snuvig och med lock för öronen, måste tryckutjämna med jämna mellanrum, ett blåmärke gigantus på armen och ont i huvudet efter fröken Nilssons Mike Tyson knock mot min tinning med hennes telefon ;-)
Men ändå med ett leende på läpparna, detta känns som en av de bästa dagarna på väldigt länge, jag är så tacksam <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 16 oktober 2014 11:29


Mitt liv är i ett tillfälligt stand still och det driver mig lite lätt till vansinne   I början av december kommer första intagningssvaren från mina sökta kurserna och utbildningarna.....fram tills dess kan jag inte göra ett skit mer än att just...

Av Hanna - 30 september 2014 10:18


Klockan 04:30 ringde väckarklockan i söndags, ägg och grötfrukost samt en STOR kopp starkt kaffe, packade iordning det sista, gick igenom checklistan så allt var med, gjorde iordning mig själv och tog en tidig morgonpromenad med Totte (som på allvar ...

Av Hanna - 27 september 2014 21:43


Imorrn är det dags för Lidingötjejlopp och etapp 3 av 4 i tjejklassikern :) Laddat upp med sovmorgon, långpromenad i skogen och ett välbehövligt yinyoga pass. Nu är väskan packad, morgonens mat förbered och jag sitter i soffan med mitt älskade ...

Av Hanna - 26 september 2014 09:21

Att följa sin magkänsla när man ska ta beslut är inte alltid det lättaste och heller inte alltid det mest självklara, oftast dras man mellan *det man vill göra *det andra försväntar sig att man ska göra samt *det som anses vara det rätta besl...

Av Hanna - 14 september 2014 19:13

Idag är var ingen vanlig dag för idag var det lilla Julius dopdag ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards